Brug "eerste versie"

De eerste variant is een brug voor voetgangers en fietsers. De brug bereikt het maximale helingsgetal van 4% doordat de onderliggende weg met ongeveer 1 meter wordt verlaagd, hierdoor is er voldoende ruimte om de helling aan te leggen. Het fietspad loopt aan de binnenkant van de brug en is ongeveer 4 meter breed. Het voetpad loopt aan de buitenkant van de brug en is ongeveer 3 meter breed. Het is makkelijker en veiliger om het verkeer na de brug te scheiden. De brug loopt in een acceptabele bocht ,ongeveer een straal van 8 meter, over de onderliggende weg. De landhoofden zijn uitgevoerd in een vast materiaal. De brug bevat drie hekwerken van ongeveer 1 meter hoog. De hekwerken staan naast het fietspad, naast het voetpad en tussen beide verkeersdeelnemers in. De helling is ongeveer 70 meter lang, daarnaast begint en eindigt de helling direct nadat de verschillende rijrichtingen zijn gescheiden. De brug heeft één middenpijler van ongeveer 1 meter breed en 4,60 meter hoog.

Voordelen:                                                                                                                                                                 - Veiliger.
          - Minder opstoppingen en betere doorstroming.
          - Gescheiden verkeersdeelnemers.
          - Weinig overlast voor stakeholders.

Nadelen:                                                                                                                                                                     - Verdiepen onderliggende weg.
          - Uitvoering van landhoofden en helling in beton, wegen ruimtegebrek.
          - Bomen kappen of verplaatsen.
          - Hoge kosten.

Brug "tweede versie"

De brug begint aan het einde van de Lünentunnel, bij het gele pijltje. Vanaf dit punt tot aan het rode pijltje gaat de brug met omhoog in een maximale helling van 4%. Door deze helling die ongeveer 60 meter is wordt de minimale hoogte van 4,60 meter bereikt. Vervolgens gaat de brug met een bocht, die ongeveer een straal van 5 meter heeft, over de Pilotenlaan heen. Daarna en loopt de brug over het water richting de Campus. De brug gaat over het water heen, zodat er geen rekening gehouden hoeft te worden met groenvoorzieningen. Ook wordt op deze manier het verkeer ontlast. Uiteindelijk kruist de brug met een bocht, die ongeveer een straal heeft van 5 meter, de Burgermeester van Walsumlaan. Dit vindt plaats op de plek waar er een grote ruimte tussen de bomen is. Wanneer de brug uit is gekomen op de Campus, daalt de brug in een maximale helling van 4%. De brug eindigt voor de hoofdingang van de Campus. De totale lengte van de brug is ongeveer 150 meter.

Voordelen:                                                                                                                                                                 - Verkeersdeelnemers zijn gescheiden.
          - Minder opstoppingen.
          - Bomen en planten worden gespaart.
          - Veiliger.
          - Beter doorstroming.

Nadelen:                                                                                                                                                                     - Verhogen bovenliggende weg.
          - Hoge kosten.
          - Veel overlast voor stakeholders.
          - Straat moet afgesloten worden voor aanleg.
          - Veel vrijgekomen grond.

Ondergrondse rolband

De tunnel gaat van het Lubeckplein ,nabij station Zwolle, naar de hogeschool Windesheim. De tunnel heeft twee ingangen en twee uitgangen aan weerszijden van de tunnel. Een ingang en uitgang bevind zich op het Lubeckplein, de andere ingang en uitgang bevind zich voor de hoofdingang in Windesheim. Om de te kunnen bereiken zijn er roltrappen aangelegd, voor minderinvaliden is er een lift aanwezig. De tunnel bevind zich 6m onder de grond. Het voetpad is ongeveer 3 meter breed en het fietspad is ongeveer 4 meter breed, dit maakt samen een totale breedte van 7 meter. De tunnel voor de rolband is ongeveer 3 meter hoog en ongeveer 670 meter lang. De wanden van de tunnel zijn tussen de 1 meter en 2 meter breed. De snelheid van de rolband zal rond de 7 km/uur zijn, waardoor de reistijd ongeveer 7 minuten zal bedragen. De tunnel word geboord door een tunnelboor en moet minstens 60 jaar mee gaan. Ventilatie en het vluchtplan worden meegenomen in het ontwerp.

Voordelen:                                                                                                                                                                 - Geen overlast meer voor de bewoners aan de Lünenstraat.
          - Er is een kortere reistijd.
          - Er zijn geen opstoppingen meer.
          - Studenten en medewerkers hoeven niet meer te lopen.
          - Minder onveilige situaties in het verkeer.

Nadelen:                                                                                                                                                                     - Kostbaar om te bouwen.
          - Kan voor sociale onveiligheid leiden.
          - Er kunnen storingen voorkomen.

Tunnel

De tunnel gaat in een bocht, met een straal van 8 meter, onder de Burgermeester van Walsumlaan. De tunnel gaat alleen onder de weg door, buiten de weg om is het geen tunnel meer. Daarnaast is er voor een comfortabele helling, met een maximaal hellingspercentage van 4%, gekozen. De vorm van de tunnel is vierkant, vervolgens is er gekozen voor goede verlichting om de gebruikers een fijn en veilig gevoel te geven. De weg boven de tunnel wordt verhoogd. Het fietspad licht aan de binnenkant en het voetpad ligt aan de buitenkant van de tunnel. De wanden van de tunnel zijn ongeveer 1 meter breed. De totale lengte van de tunnel is ongeveer 20 meter.

Voordelen:                                                                                                                                                                 - Veiliger.
          - Verbeterd de doorstroming.
          - Verkeersdeelnemers zijn gescheiden.
          - Makkelijk aan te leggen.

Nadelen:                                                                                                                                                                     - Kost veel geld.
          - Sociale onveiligheid.
          - Weg moet worden afgesloten bij aanleg.

Onderaan de pagina staan het "Programma van Eisen" en de "Aanvullende wensen" die de richtlijnen zijn voor het maken van alle vier de ontwerpen.

Plan van Eisen
Word – 43,4 KB 22 downloads
Aanvullende wensen
Word – 40,7 KB 15 downloads